Blog

Blog twój scenariusz to przestrzeń, w której pisząc dla Was dzielę się swoim doświadczeniem i wiedzą w sferze rozwoju dziecka i spojrzenia na rodzinne, niebanalne życie.

09.07.2021

CZYM JEST I DLA KOGO TERAPIA RĘKI?

Ręka to jedno z najcenniejszych narzędzi, odpowiedzialne za ogromną liczbę istotnych funkcji, dzięki którym człowiek nabywa nowych umiejętności i się rozwija.

Na czym polega doskonałość ręki? Przede wszystkim na tym, że jest ona silnym narzędziem, którym możemy posłużyć się do popychania, podnoszenia czy siłowania, a jednocześnie pozwala nam na wykonywanie precyzyjnych i skomplikowanych czynności, takich jak pisanie. Tak wysoki poziom specjalizacji ręki sprawia, że to w głównej mierze jej sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania człowieka. Tym, co czyni nasze ręce i dłonie tak wyjątkowymi są rozwój kory mózgowej oraz skomplikowany mechanizm nerwowy. Właśnie dzięki niemu, możemy zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie, koordynować go z inną aktywnością i płynnie zakończyć. Obszar kory mózgowej, odpowiedzialny za działanie całej kończyny górnej, a przede wszystkim –  dłoni, kciuka i palców, jest zadziwiająco dużą powierzchnią w stosunku do pozostałych obszarów kory mózgowej. To pozwala nam uzmysłowić sobie, jak ogromne znaczenie funkcjonalne mają dla naszego życia dłoń i ręka. Do terapii ręki należy podejść wieloetapowo. Podstawą są precyzyjna diagnoza oraz sprawdzenie, z czym konkretnie pacjent ma trudności.

Terapia ręki ma na celu poprawę sprawności ruchowej całej kończyny górnej poprzez różnorodne ćwiczenia, mające za zadanie udoskonalić sprawność manipulacyjną ręki.

To również nauka kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców, doskonalenie umiejętności chwytu, praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi, wspomaganie utrzymywania prawidłowej postawy, poprawa koncentracji oraz doskonalenie umiejętności pisania. Terapia ręki skupia się na wzmocnieniu całego ciała i jego stabilizacji centralnej poprzez rozmaite ćwiczenia gimnastyczne.

PRZYCZYNY ZABURZEŃ PRAWIDŁOWEJ PRACY RĘKI

 

  • zaburzenia funkcji poznawczych, w tym:

– zaburzenia percepcji wzrokowej;

– zaburzenia percepcji słuchowej;

  • zaburzenia mowy i myślenia;
  • zaburzenia dynamiki procesów ruchowych:

– podwyższona pobudliwość psychoruchowa;

– obniżona pobudliwość psychoruchowa;

  • nieprawidłowe funkcjonowanie integracji sensorycznej;
  • zaburzenia rozwoju ruchowego;
  • niezręczność manualna;
  • zaburzenia rozwoju emocjonalnego.

 

 TERAPIA RĘKI SKIEROWANA JEST DO DZIECI, KTÓRE:

 

  • mają trudności z nabywaniem nowych umiejętności manualnych i manipulacyjnych.;
  • mają trudności grafomotoryczne oraz problemy z wykonywaniem ruchów precyzyjnych dłoni i palców, np. nie lubią wycinać, kolorować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych, nie potrafią bądź nie chcą układać małych klocków, nie chcą manipulować drobnymi przedmiotami;
  • mają trudności bądź czują niechęć do nauki czynności samoobsługi, np. ubierania się, zapinania guzików, wiązania sznurowadeł, korzystania ze sztućców podczas posiłków;
  • mają różnego rodzaju nadwrażliwości sensoryczne, np. nie lubią dotykać nowych, różnorodnych faktur;
  • mają problemy z koordynacją ruchów rąk podczas wykonywania codziennych czynności;
  • borykają się z osłabieniem koordynacji ruchowej i mechanizmów równoważnych, np. mają trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze;
  • nie potrafią dostosować tempa ruchów rąk do zadania;
  • mają kłopot z koordynacją wzrokowo–ruchową;
  • mają duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;
  • domagają się dodatkowych doznań proprioceptywnych i mocniejszego ucisku dłoni;
  • charakteryzują się niskim poziomem graficznym pisma, prac plastycznych, np. pisane litery są niekształtne, kanciaste, wychodzą poza linie, odstępy między literami są zbyt duże lub zbyt małe, pismo jest mało czytelne, tempo pisania jest zdecydowanie wolniejsze niż u rówieśników;
  • mają nieprawidłową (garbiącą) postawę przy zadaniach stolikowych;
  • Mają zdecydowanie obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej.

 

Z lipcowymi pozdrowieniami,

Guszka

Sięgnij po więcej ...