Blog
Blog twój scenariusz to przestrzeń, w której pisząc dla Was dzielę się swoim doświadczeniem i wiedzą w sferze rozwoju dziecka i spojrzenia na rodzinne, niebanalne życie.

16.05.2021
CZY MOJE DZIECKO JEST ZDOLNE? O TYM, JAK NIE ZMARNOWAĆ WRODZONEGO TALENTU DZIECKA...
Wyobraź sobie drogi Czytelniku, że przyszedłeś na świat w plemieniu nad Amazonką Indian Yanomami. Nauczyłbyś się rozróżniać i potrafiłbyś nazwać 120 odcieni koloru zielonego. Konieczne do tego połączenia neuronalne rozwijające się w Twoim mózgu z czasem stawałyby się coraz trwalsze – i to dlatego, że w lasach tropikalnych, gdzie gama odcieni zielonego jest bardzo szeroka, umiejętność ich odróżniania okazuje się niezmiernie ważna. Gdybyś z kolei urodził się na Grenlandii w rodzinie Inuitów, umiałbyś „czytać” w śniegu i precyzyjnie nazwałbyś wszystkie gatunki lodu i najróżniejsze formy kryształów śnieżnych. Ale równie dobrze mogłeś wychować się w jakimkolwiek innym kraju – wtedy zupełnie inna wiedza nabrałaby dla Ciebie szczególnego znaczenia. Każda jedna rodzina, w której teoretycznie w dowolnym miejscu na Ziemi mógłbyś wyrastać, jest wyjątkowa, w każdej przywiązuje się większą lub mniejszą wagę do czegoś innego, dlatego przyswoiłbyś sobie właśnie te wartości, które w Twojej potencjalnej rodzinie odgrywały ważną rolę.

ZDOLNOŚCI, Z KTÓRYMI DZIECI PRZYCHODZĄ NA ŚWIAT
Kiedy mówimy o wyjątkowych uzdolnieniach, zawsze mamy na myśli ludzi, którzy dokonali rzeczy godnych podziwu. Zakładamy, że ktoś „przeciętny” nie byłby zdolny do powtórzenia czegoś podobnego.
Zacznijmy od prostego pytania, czy Picasso, Einstenin lub Mozart zostaliby uznani przez współczesnych im ludzi za jednostki wyjątkowo utalentowane również w innych czasach i w innych kręgach kulturowych, na przykład przez Aborygenów czy członków plemion Yanomami znad Amazonii? Najprawdopodobniej za wyraz utalentowania uznawało się tam wtedy – podobnie jak dziś – zupełnie inne zdolności. Miara oceny tego, co w danej kulturze i w określonym czasie uważane jest za talent, zależy więc od umiejscowienia w konkretnej czasoprzestrzeni – od tego, co dla żyjących w niej ludzi jest ważne i stanowi wartość. Dawniej liczyła się umiejętność uprawiania roli, dzisiaj większe znaczenie ma raczej znajomość obsługi komputera.
Warto zadać sobie pytanie. Czy dziecko potrafiące wyjątkowo sprawnie wspinać się na drzewa nie jest tak samo wysoce utalentowane jak uczeń szkoły podstawowej rozwiązujący na przykład zadania z algebry, na których dorośli matematycy łamią sobie zęby?
Musimy zweryfikować dzisiejsze kryteria oceniania nieprzeciętnych zdolności. Każde dziecko jest utalentowane na swój własny, wyjątkowy sposób, pewne rzeczy potrafi wykonać lepiej, z innymi radzi sobie trochę gorzej. Dlatego warto dokładniej przyjrzeć się tym wspaniałym talentom, z którymi każde dziecko przychodzi na świat oraz zastanowić się nad tym, w jaki sposób się z nimi obchodzimy. 🙂